tisdag, september 23, 2008

vad är en osjälvisk handling!

Idag var jag som sagt iväg och hjälpte Sandras Mamma med en sak.
detta kan ses som en osjälvisk handling kanske då jag inte har något ut av att hjälpa henne över huvudtaget? eller har jag det
Den Cyniska delen av mig säger:
Det finns inga osjälviska handlingar, innerst inne när vi gör något för att hjälpa eller göra någon annan glad, så gör vi det av egoistiska själ.
Ja allt vi gör gör vi av egoistiska själv!, gör vi någon glad så är det för att den personen ska tycka om oss, för då mår vi bra om han/hon tycker om oss.
eller så gör vi det för att vi vet att i framtiden så kan be själva be om en tjänst tillbaka?!
Eller så gör vi något för någon annan för de har erbjudit oss något, Pengar, saker, eller tjänster!
så min cyniska sida säger att alla handlingar är egoistiska och enbart för att på ett eller annat sätt gagna oss själva!

Min positiva sida tror gott om alla och säger att. vad man gör för andra får man igen!
DVS om man är snäll och vänlig och hjälpsam, så kommer det belöna en själv, man mår själv bra om man har gjort något bra, och det i sig är betalning tillräckligt.
därför så står jag fast vid att även om den cyniska sidan har starkare argument
att vad man gör för andra får man tillbaka 10ofalt! och man mår bättre!
så jag kommer fortsätta vara hjälpsam, glad och Artig, för det ligger i min natur!

och jag räknar dagens gärning som min första osjälviska, 2 kvar, ska bara förklara för Sandras mor att hon nu ska göra 3st osjälviska handlingar.
Tack för maten föresten!!

Inga kommentarer: