måndag, maj 03, 2010

Kommentar svar

Nu kör jag iofs inte bil så jag kan väl inte säga att jag har någon uppfattning om det. Men jag tackar alltid när bilar stannar. Trots att man faktiskt inte behöver göra det, bilen SKA stanna enligt lag. Och om nu din teori stämmer så tror jag att mannen tackar för att du stannar, inte för något annat.

- Stämmer att det är lag på att man ska stanna och det gör jag i 8 fall av 10, dock så stannar jag inte om personen vid övergångstället velar och står och tittar åt alla andra håll än åt vägen, såtillvida dom inte börjat gå ut så klart, vidare så stannar jag inte alltid om det är halt ute och massa trafik bakom mig, då jag anser att då utgör jag en större risk för fler personer, samt jag anser denna lagen vara både dåligt för vår Miljö och en traffikfara. Mitt svar känns lite luddigt, svårt att förklara vad jag menar,men men.

Jag tror det är olika från län till län, i Sthlm tackar kvinnan i nio fall av tio medan mannen kanske tackar i sju fall av tio. Barn tackar nästan alltid. Så jag tror det beror på vart i Sverige man är och vilken uppfostran man fått. Jag tackar i nio fall av tio. Då jag inte tackar, så beror det på att bilen i fråga, vid obevakat övergångställe först inte tänkt stanna, men då jag "visat att nu går jag för det är min rätt" så har han eller hon stannat.

- Håller med dig där, dock så har jag av vana att jag alltid tackar, Jag behöver ju inte sänka mig till deras nivå och sura för att de gör det :p
Barn inte bara tackar, det vinkar och hälsar ju på allt och alla, vilket jag tycker i sig är helt rätt, dock kvarstår det tycker jag att många gångtraffikanter är inte rädda om sina liv, och tänker inte alltid innan de "håller på sin rätt" att gå ut på gatan, ibland undrar man om de tänker före de handlar.

Inga kommentarer: