lördag, augusti 22, 2009

filmer och barn

Undrar om det är jag som är väldigt sträng eller om det är andra i min närhet som är slapphänta?
Själv har jag lite policys vad som gäller film och Min dotter Michelle
Hon får normal bara se film på fre, lör och sön kväll, dvs helgkvällar.
1 film är det då som gäller, någon enstaka gång har hon fått se 2st om de varit väldigt korta.
vidare så är det uteslutande Barnfilmer som gäller.
Vill inte att hon utsätts för onödigt våld mm, det finns en anledning till åldersgränserna på filmerna.
En sak dock som förvånar mig är att en film som har naket i sig har ofta en högre åldersgräns än vad våld har, personligen ser jag helre att Michelle ser en film där någon råkar vara naken i eller kramas, pussas och visar kärlek, än någon där de slåss och är elaka mot varandra.
Men ändå så ser man filmer som Turtles mm där det slåss till höger och vänster med barngräns på, det är precis som det är accepterat att slåss men inte att älska.
inte konstigt vår värld är som den är när vi säger att det är ok att bråka och slåss.

Tillbaka till topic, jag har haft ett litet dilema här och hoppas jag slipper ställas inför det den sista dagen här.
Michelles yngsta kusin 3 år älskar Spider-Man en film som har 13 eller tom 15års gräns, och han har tjatat väldigt mycket om att se den, detta är ingen film jag vill att Michelle ska se, ta mig rätt nu, jag älskar själv Marvels filmer mm, men som sagt den är ännu inte lämpad för en 5åring i mina ögon. jag har lyckats komma runt det fram tills nu, och hoppas jag ska fortsätta göra det i 24 timmar till.

är det jag som är väldigt sträng och inte låter hon göra som de andra barnen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du är inte väldigt sträng. Jag är nog lite väl slapphänt när det gäller Ludwig och filmer. Men filmer som Spiderman o dyl får han inte se. Jag undviker även Turtles och liknande där det är väldigt mycket våld.

Som sagt så finns det en anledning till varför där är åldersgräns. Så jag tycker absolut du gör helt rätt.

Man har ju sina principer, jag har mina när det gäller Coca Cola och annan läsk. Ludwig får gärna smaka annan läsk men Coca Cola anser jag är gift (kan bero på att jag själv inte tål det ;) ) men visst känner jag mig onödigt sträng när andra barn får dricka Coca Cola för sina föräldrar och Ludwig sitter där med sin saft. :-/
Men å andra sidan tycker han ändå inte om det. :)

Jag tycker absolut att du gör rätt som håller på dig när det gäller filmer. Barn måste ju även ha något att längta efter. När jag blir 10 år t ex så får jag se den filmen. Annars är det inget kul ju. Barn ska inte bli stora för snabbt. Oj vilken pladderkommentar det blev, kanske borde spåna på ett inlägg om det jag oxå ;)

Sandra Borglin sa...

Stå på dig eller skyll på mig och säg att jag inte låter henne se sånna filmer...
End of diskussionen...

Håller med Rappakalja om cola.. Michelle får heller inte dricka cola.

Unknown sa...

Håller fullständigt med på cola biten, och där är jag benhård.
klart jag står på mig, det är min dotter, dvs mitt val!

och Sandra jag skulle aldrig skylla på dig, det skulle ju betyda att jag böjer mig för dig och inte har en egen vilja!

Sandra Borglin sa...

Löjlig du är, det var inte så jag menade..