fredag, december 11, 2009

Lucia på dagis

Som förälder är jag givetvis stolt över hur duktigt michelle lärt sig sångerna, och versen, eller hur söt hon är i sitt Lucia Linne, sitt blonda hår som lyses upp av Luciakronan.
Men jag ser hur hon står och skruvar på sig, för hon har inte tålamodet att stå stilla så länge även om hon älskar att sjunga.
Problemet här är att hon är inte i centrum, utan det är hon och alla andra barn som gör det tillsammans.
Dom vallas som en skock får ut i salen där alla föräldrar sitter och ler och är så stolta över sina barn.
Sen så sjunger alla barnen samma sånger, samma rörelser, och allt görs efter en färdigstöpt mall, där barnen lär sig följa!
Och jag sitter i mitt stilla sinne och tänker, det börjar redan på dagis att lära alla att följa, men ingen lär ut hur man blir en ledare, hur man tänker själv, utan bara hur man följer någon annan!
Skulle någon tänka själv, göra något utanför mallen eller ta egna iniativ här så skulle dom göra FEL! så är den mall som vi alla stöps i och det tycker jag är fel!
Jag vill inte att Michelle ska bli en följare, jag vill att hon ska bli en ledare! jag vill att hon ska kunna ta egna iniativ inte att någon annan ska bestämma vad hon ska göra. är det fel av mig att vilja att hon går utanför mallen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vill kommentera detta... ;-) Jag som jobbar på förskola anser att vi lär varje barn tänka sj. Att få välja sj MEN att ändå kunna kompromissa. Bli ledd och leda. OM inte ngn förskola skulle ge varje barn den möjligheten så gör de fel.

Alla barn har rätt till egen åsikt, egen vilja MEN måste oxå förstå att i vissa sammanhang gör alla lika...Detta med Lucia är ju en sorts träning...prcis som en dansträning t ex...

Så inte ska du vara orolig! :-)

Anonym sa...

Du vill inte att din dotter ska vara en följare utan att hon ska vara en ledare.
Vad vill hon själv?
Om man inte redan nu lär sig att följa hur ska man då kunna växa upp och följa lagar och regler som finns förordnade.
Man kan inte låta barnen bestämma i rent för stor utsträckning då dom inte har det förståndet att kunna hantera det än.
Jag kan bara tänka mig hur mycket godis m.m ett barn skulle stoppa i sig eller hur länge dom skulle vara uppe om dom själv fick bestämma.
Om ett barn inte lär sig att följa hur ska det se ut när man kommer ut och ska jobba, om man är van att bestämma själv hur lätt blir det då att anpassa sig efter marknaden?
Alla kan inte vara entreprenörer eller VD:s.
Du som pappa får uppmuntra och stötta din dotter i hennes framida val med det blir hon själv som väljer om hon vill vara en ledare eller en som leds.

Unknown sa...

Ska lämna en egen kommentar
Först vill jag tacka för era kommentarer, det är precis detta jag vill skapa!
Jag skriver lite ibland för att få er läsare att reagera.
Givetvis så ska man lära sig följa regler och normer, det är väldigt viktigt i min familj och för mig.
Men vad jag vill få fram är att idag finns så många som bara följer utan att ens tänka på hur konsekvenserna blir, som inte sätter det dom gör i perspektiv till resultaten.
Alla kan inte bli företagsledare, entreprenörer mm, och tur är det för då hade vår industri stannat upp.
men vi behöver fler entreprenörer för att ta landet framåt!

Ellen sa...

Jag skulle säga att det kan skapa problem för henne att redan tidigt gå egna vägar.

För barn är det oftast bra att lära sig fungera i grupp också.

Jag har alltid varit en avvikare, och det känner jag än idag att jag har förlorat mycket på. Kraften i bra nätverk är mycket värdefull, lär man sig från början att man är bättre än andra eller är en ledare förlorar man allt det stödet, och tidvis kan man känna sig väldigt utsatt och utanför.

Jag skulle säga att det är lika viktigt att fungera bra i grupp, som en i massan, som att kunna ta på sig ledarskap och driva egna ideer.

Bäst är att få med båda delarna!

Unknown sa...

Jag håller fortfarande med er på det ni säger.
Man måste lära sig att fungera i en grupp, att kunna sammarbeta, men att sammarbeta är inte alltid samma sak som att blint lyda utan att tänka!
Jag har själv gjort lumpen och där fått lära mig när man ska lyda utan att ifrågasätta och när man kanske ska tänka själv!

kul ämne detta kommer nog bler poster om detta, då diskutionen har fått mig att fundera vidare.