måndag, oktober 05, 2009

Smarta Mål

Mål ska vara SMART(a)

S = Specifikt
M = Mätbart
A = Accepterat
R = Realistiskt
T = Tidsbestämt

Specifikt: Målet ska beskriva vem, vad när hur och varför
Mätbart: Målet är mätbart om det är tydligt hur man bedömer om målet är uppfyllt eller om du kan svara på frågan " Hur ska jag mäta det här?"
Accpterat: Målet bör accepteras av den som ska uppfylla målet, ett bra sätt är att själv sätta sina mål inte ta någon annans
Realistiskt: Är målet realistiskt att uppfylla
Tidsbestämt: Annars riskerar man att målet aldrig uppfylls, men med en tid, en deadline så har man en bestämd dag då man ska ha klarat det och det sätter lite press på en själv

Jag har nu börjat titta på och skriva ner mina mål, inom flera olika områden, detta för att jag ska ta mig ur de fällor jag lägger för mig själv och de "flaws" jag har bl.a. min bekvämlighet!

Inga kommentarer: