onsdag, juli 29, 2009

En klok man sa....

För flera år sedan så läste jag en artickel om Will Smith.
Den handlade om den umgängeskrets man har.
Det han sa är något som jag än idag tror väldigt hårt på, och jag sparade den artickeln då, Igår när Sandra packade så hittade vi den, och den ska upp på min anslagstavla, för det är en lärdom jag tänker föra vidare till Michelle

Så här löd artickeln
" Will Smith anser att det smartaste man kan göra som en tonåring är att dumpa de vänner som inte håller sig inom lagens gränser. Detta råd fick nämligen Will Smith själv när var tonåring.
De bästa någon någonsin sagt till mig är att du är endast lika bra som de människor du umgås med. Kolla på de fem vännerna som du spenderar mest tid med och det säger vem du är. När jag var ung och märkte vilka jag umgicks med, blev jag inte särkilt imponerad. Om du är den smartaste personen i ditt kompisgäng, då bör du skaffa ett nytt kompisgäng, detta säger Will Smith till Teen Hollywood"

Och det är så sant. Man blir som de man umgås med, vill du lyckas är det dumt att umgås med folk som är mindre framgångsrika än vad du är.
vill du bli smart och duktig på något, då ska du umgås med de som är bättre än dig på detta.
Jag tror alla vi någon gång har kommit på oss själva med att bli som de vi umgåtts med. Så dett kanske inte bara gäller Barn och ungdomar.
Jag vill bli bättre på billjud, och bilstyling, därför har jag sett till att jobba mig in i de kretsarna, skaffa mig rätt vänner och rätt kontakter.
Dett har redan hjälpt mig mkt, och mer kommer det att göra.
Vill jag bli en duktig entreprenör så inte ska jag i varje fall umgås med en som nöjer sig med sitt 9-5 jobb.
osv osv
Så Michelle kommer jag i varje fall att fostra att hon ska välja sina vänner, det låter kanske elakt, men jag tror på det och det kommer gynna henne i framtiden.

Inga kommentarer: