torsdag, september 09, 2010

Nu e det slut med veckopeng

Japp, från och med nästa vecka kommer Michelle inte få mer Veckopengar!

Hon kommer istället få tjäna ihopa sina pengar här hemma, jag har tagit fram ett belöningssystem som jag tänkte prova!
Jag har skapat 3 olika sysslor och till dessa sysslorna har jag gjort belöningskort som är värda lite olika mycket.
de 3 sysslorna är
  1. Plocka undan bestick 1Kr
  2. Städa sitt rum 2kr
  3. Dammsuga Rummet 3Kr
Dvs var gång hon gör någon av dessa sysslorna så får hon ett belöningskort som vi lägger i en låda, sen på söndagen så räknar vi samman alla korten, och så får hon lika mycket i veckopeng/belöning som hon har tjänat ihopa under veckan.
Jag vill nämligen försöka lära henne att man kan inte få något för ingenting, utan vill man tjäna pengar får man jobba för det på något sätt, och vill man tjäna mer får man göra mer.

Får se hur bra detta funkar, men i mitt huvud låter det bra, jag tar gärna emot tankar och ideer om detta eller förslag på hur jag kan göra det bättre!

Profit is better than vages!
Vages gives you a living, Profit Makes you a fortune

1 kommentar:

Lilla A sa...

Jag tycker att det låter som en jätte bra idé! Smart att lära Michelle i tidig ålder att man ska jobba ihop sina pengar, för då uppskattar man bättre pengars värde!