måndag, augusti 09, 2010

Konto till barnen


I Fredags skaffade som sagt jag ett Bankkonto till Michelle, och jag ville ju att det skulle vara hennes Konto, dvs stå på henne, men givetvis att jag måste vara med för att hon ska ta ut pengar!
Men det som jag blev förvånad över är det att även om jag som Pappa till henne skapar kontot, Jag och Sandra är skillda, så har även Sandra tillgång till all konto information.
Jag måste tillsammans med Sandra skriva en fullmakt om att kunna vara med Michelle när hon ska ta ut pengarna, annars måste båda föräldrarna vara med.
Nu är detta inget problem för mig och Sandra då vi har bra kontakt och är väldigt bra vänner, så detta löser vi snabbt och enkelt.
Men det jag tänker på är ju i de fallen där föräldrarna av någon anledning inte vill ha kontakt med varandra, Ska man då inte kunna öppna ett konto med sitt barn. Ska man då vara låst till att själv ha ett konto i sitt eget namn som man sedan skriver över eller tar ut alla pengar ifrån när barnet sen ska få det?

2 kommentarer:

Sandra Borglin sa...

Det beror säkert på att skilsmässan inte är klar, när de gör UC på dig så ser de att vi fortfarande är gifta, det är säkert bara så enkelt..

Unknown sa...

Sandra: Nej det har inte med det att göra, detta var något som kom fram innan vi ens bestämmde hur vi skulle lägga upp kontona, behövdes inte ens en UC för att skapa ett konto.